/Files/images/сердечки.gif

Пам'ятка батькам школярів про читання дітей в сім'ї.

  • Давайте хороший приклад вашій дитині, показуючи, як вам подобається читати. Нехай вона бачить вас за читанням.
  • Систематично відвідуйте бібліотеку. Покажіть дитині, як працює бібліотека і де дитина може знайти свої улюблені книги. Дозволяйте дітям самостійно вибирати книги.
  • Визначте певний час і місце для читання. Зробіть хорошою традицією читання перед сном.
  • Не бійтеся хвалити дитину, якщо бачите її зацікавленість книгами.
  • Вивчайте інтереси своєї дитини, вибирайте книги, що відповідають її розумовим здібностям. Для цього самі знайомтеся з дитячими книгами.
  • Якщо дитина тільки починає виявляти інтерес до самостійного читання, старайтеся давати їй тоненькі книжечки з великими малюнками. Кожна самостійно прочитана сторінка буде зміцнювати впевненість дитини у своїх силах.
  • Привчайте дітей читати з обкладинки і титульної сторінки, на яких вказані прізвища автора, назва книги. Терпляче вимагайте, щоб діти їх запам’ятали.
  • Навчити дітей уважно і вдумливо читати найкраще за допомогою голосного читання. Слухаючи голосне читання, діти краще розуміють і запам’ятовують зміст книги.
  • Коли школяр вже самостійно читає, стежте, щоб він був уважним, не пропускав нічого, не поспішав, не заглядав зразу в кінець книги.
  • Старайтеся, щоб читання було різноманітним: казки, розповіді про тварин і рослини, пригоди. Пам’ятайте про поезію!
  • Обов’язково розмовляйте з дітьми про прочитане. Пропонуйте розказати прочитане мамі, татові, бабусі, дідусеві. Коли дитина переказує, обережно спрямовуйте її увагу на головне, допоможіть пригадати якусь цікаву деталь. Бесіда про прочитане має бути довірливою, приємною і для батьків, і для дітей.
  • Привчаючи молодшого школяра до уважного читання, учіть його користуватися передмовою, післямовою, коментарями в книзі, робити записи про прочитане, малюнки по прочитаному. Років із семи діти можуть вести читацький щоденник.
  • Використовуйте телебачення. Допоможіть дитині підібрати книги про людей, країни, різні речі, які вона бачила по телевізору. Пропонуйте читати дитячі художні твори, що були екранізовані. Нехай дитина порівнює написане з екранізованим.
  • Практикуйте сімейне читання. Книги, прочитані разом у сімейному колі, назавжди залишають у серці дитини атмосферу затишку, довіри, захищеності, спільності інтересів. Отже, читайте разом!
  • Привчайте дітей дотримуватись правил гігієни читання. Поясніть дітям, що не можна читати при слабкому освітленні, що лампа повинна бути з лівого боку і світло має падати тільки на книгу, що при читанні необхідно давати відпочивати очам.

Як зробити, щоб діти багато читали?

Найбільший вплив на частоту дитячого читання мають домашня звичка читати вголос, наявність часу для самостійного читання поза школою, багата домашня бібліотека вдома та ін.

Про це йдеться в результатах чергового дослідження з дитячого читання, опублікованого Scholastic. Для дітей усіх вікових груп, що є «постійними читачами», провідними є три фактори:

* діти мають тверде переконання, що читання - це задоволення;
* їхні батьки є постійними читачами;
* діти привчені до читання для задоволення змалечку;

Поза цим діти 6-11 років зазвичай є постійними читачами, якщо:

* батьки читали їм вголос 5-7 разів на тиждень до вступу дітей у дитсадок;
* читання вголос залишається для них домашньою звичкою;
* мають книжки, що дозволяють «вмикати фантазію» та описують героїв, «схожих на мене»;
* не використовують комп’ютер 5-7 разів на тиждень задля розваги.

У США такі діти читають в середньому 43,4 книжки на рік. Для дітей, що читають мало, цей показник – 21,1.

Для підлітків віком 12-17 років важливі також інші фактори:

* можливість читати щось поза шкільною програмою протягом навчального дня (наявність часу та доступ до книжок);
* удома є бібліотека, в якій не менше 150 книжок;
* вони усвідомлюють свій читацький рівень;
* отримавши доступ до електронних книжок, стали читати ще більше;
* батьки допомагають їм у пошуку книжок та стимулюють читання для задоволення в різний спосіб.

Такі підлітки в США читають в середньому 39,6 книжок на рік. Для підлітків, які читають мало, цей показник у середньому – 4,7.

Виховання у дітей інтересу до читання

Впевненість у собі, у своїх силах і можливостях зароджується у дружній, теплій атмосфері сім’ї. Дитина потребує підтримки, уваги, поваги. Якщо в сім’ї з повагою ставляться до книжки, таке ставлення виробляється і в дитини. Не тільки в школі, алей вдома вчимо дітей читати і любити книги. Мабуть, немає батьків, які б не хотіли навчити своїх дітей швидко й виразно читати, викликати інтерес до читання, адже роль книги в житті велика.

І чим би в школі не захоплювалася ваша дитина: історією, природознавством, технікою, науковими пошуками, - на допомогу завжди прийдуть книги. Вони відкриють їй небачені обрії, вони доторкнуться до історії народу, до таємниць природи, життя. Працювати з книгою дитина вчиться з першого шкільного дня на всіх уроках. Треба і вдома надавати велику увагу роботі з книгою. На першому етапі учень працює в школі за допомогою вчителя, вдома – батьків.

Психологія довела: те, що сьогодні дитина робить спільно з дорослими, завтра зуміє зробити самостійно. Читання нерозривно пов’язане з письмом, а також іншими навчальними предметами. У більшості випадків, якщо учень добре читає, він грамотно пише, краще розвинений, естетично вихований. Якщо учень уміє визначити головну думку твору, зробити висновки з прочитаного, тобто вміє логічно мислити, то йому легше дається розв’язування задач з математики. Дитина, котра погано читає, відчуватиме великі труднощі під час виконання домашніх завдань. Їй буде не цікаво на уроках.

Дитина повинна читати в темпі розмовної мови. Ми повинні прагнути, щоб в кінці початкового навчання більша частина учнів мала швидкість читання не нижчу за 120 слів за хвилину. Читання в початкових класах – це і закладення основ розуміння світу, і початок виховання людини. Її культури, художнього смаку.

Гарна книга – і вихователь, і вчитель , і товариш.

Недарма всі великі люди закликали до читання.

… Учитесь, читайте,

І чужому научайтес

Й свого не цурайтесь.

Тарас Шевченко

Любіть книгу… Вона полегшить вам життя… Вона вчить вас поважати людину і самих себе, вона окрилює розум і серце почуттям любові до світу, до людини.

Максим Горький

Книги – морська глибина:

Хто в них пірне аж до дна,

Той, хоч і труду мав досить,

Дивнії перли виносить.

Іван Франко

Читання - ось краще навчання.

О.С. Пушкін

Протягом першого року учні в основному навчаються читати вголос свідомо, правильно, плавно, по складах, переходячи в кінці року на читання цілими словами. Закладаються в цей час і навички виразного читання, особливо знайомого тексту, набувається і певна швидкість, уміння самостійно працювати з книжкою.

Читання не стане потребою для дитини, як гра і спілкування з однокласниками, якщо не докласти спеціальних зусиль. Дехто скаже, що це справа вчителя і бібліотекаря. Правильно, але, хто краще з вас знає сина чи доньку? Як часто дитяча пам’ять роками зберігає вказане батьківське слово! Не можна нехтувати цим шляхом до дитячого серця ще й тому, що внутрішній світ дитини в іншому випадку так і залишиться таємницею.

Виникає запитання, що і як читати з дітьми. Перш за все ви самі повинні ознайомитися із змістом багатьох дитячих книг. Це допоможе краще зрозуміти дитячий світ, порівняти свою дитину із ровесниками. Від деяких батьків можна почути, що вони купують багато книг, а дитина не дивиться на них. Звичайно, помиляються ті батьки, які думають, що куплена ними книга відразу сподобається сину чи доньці. З боку дорослих потрібна велика увага, щоб привчити до читання молодшого школяра.

Якщо дитина тільки починає виявляти інтерес до самостійного читання, намагайтеся купувати їй тоненькі книжечки з великими малюнками, тому що сторінка, яка має багато шрифту, лякає дитину. Але з кожною самостійно прочитаною сторінкою впевненість дитини у своїх силах зростає.

Стежачи за читанням дітей, треба обов’язково прагнути до того, щоб книги були різноманітні: казки, розповіді про тварин і рослин, пригоди про школу, музику й мистецтво. Підбираючи книги, треба враховувати індивідуальні особливості, інтереси дітей. Хлопчики часто захоплюються пригодницькою літературою. Це прагнення до пригод цілком зрозуміле, але його треба спрямувати в потрібне русло. Треба простежити, щоб книги пригодницького жанру не були єдиними в читанні дітей, щоб в їхні руки не потрапляли книги для дорослих. Якщо дитину цікавить життя рослин і тварин, нові машини, подорожі, то треба підібрати книги, з яких вона могла б одержати нові й цікаві для неї відомості. У вихованні любові до книги можуть допомогти і незначні, на перший погляд, моменти. Наприклад, власна бібліотека, поличка для книжок, можливість обмінюватися книжками з товаришами – все це сприяє зацікавленню дітей.

Зараз, коли ваші діти засвоюють ази читання, необхідно їм допомогти навчитися читати швидко, грамотно, виразно, оскільки невміння читати впливає не тільки на успішність, але й на загальний розвиток дітей.

- Чи читаєте ви книги своїм дітям?

- Чи бувають сімейні читання у вихідні або вечорами?

- Чи можливе сімейне читання і чи потрібне?

Давно підмічено: поки дитина мала, дорослі читають їй книги. Але дитина пішла до школи, і батьки думають, що дитина буде читати сама. А коли мине 8-10 років, ми стаємо учасниками діалогу: «Ну як книга?» - «Нічого, нормальна», - відповідає син чи дочка. І батьки відчувають, що між ними і дитиною – стіна непорозуміння. Щоб не трапилося подібних сцен, треба вдома організувати сімейне читання. Під час цього читання мати й батько відкриваються для дитини з нового боку, що додає їм поваги. І батьки вперше відкривають, що діти стали доросліші, що з ними можна говорити не тільки про оцінки.

Для того, щоб привчити дітей самостійно читати, можна використати наступні прийоми. Хто-небудь з дорослих починає читати дитині, але на найцікавішому місці зупиняється. Захоплена подіями в книзі, прагнучи дізнатися, що відбудеться далі з героями, дитина в більшості випадків продовжує читати самостійно. Дорослі повинні запитати її, про що вона прочитала, похвалити за самостійність, висловити сподівання, що тепер вона буде самостійно читати. Наступну книгу можна починати читати так само. Поступово у дитини прокинеться любов до читання. Можна розповісти дитині хоча б один, але найбільш захоплюючий епізод з книги. Молодший школяр обов’язково запитає: «А що далі? Розкажи, що було потім». У відповідь треба дати книгу: «Прочитай, тут знайдеш багато цікавого».

Важливою є атмосфера читання і слухання в сім’ї. Під час вечорів сімейного читання можуть бути запрошені друзі дітей. Виховання любові до книги відбувається значно легше в тих сім’ях, де дорослі самі люблять читати, багато говорять про книги, присвячують своє дозвілля читанню.

Як починати читати книгу з дитиною?

Треба привчати дітей починати з обкладинки і титульної сторінки книги, на яких знаходяться прізвища автора, художника, видавництво, рік видання. Діти, як правило, не звертають на це уваги і не намагаються запам’ятати ці дані про книгу. Батьки ж повинні терпляче вимагати від дітей, щоб вони запам’ятали автора і художника книги. Корисно буває перед початком читання запитати дитину, які книгу цього письменника вона вже читала і що знає про нього? Треба, щоб школяр читав книжку уважно, не поспішав. Трапляється, що дитина, прочитавши декілька сторінок, заглядає на останню сторінку, щоб швидше довідатися, чим все закінчилось. Коли ж прочитає закінчення, тоді продовжує читати, але менш уважно, пропускає багато місць з книги, а інколи просто залишає її. Батьки уважно повинні стежити, щоб у дітей не виробилася така шкідлива звичка. Не треба розповідати наперед дітям, як розвиватимуться події і чим вони закінчаться.

Слід використовувати фізкультпаузи, які необхідно проводити під час читання з дітьми.

Необхідно привчити дітей дотримуватись правил гігієни читання. Не можна читати при слабкому освітленні. Лампа повинна бути збоку лівої руки дитини, світло не повинно потрапляти в очі, а падати тільки на поверхню столу, де лежить книга. При читанні необхідно давати відпочинок очам.

Найбільший вплив на частоту дитячого читання мають домашня звичка читати вголос, наявність часу для самостійного читання поза школою, багата домашня бібліотека вдома та ін.

Про це йдеться в результатах чергового дослідження з дитячого читання, опублікованого Scholastic. Для дітей усіх вікових груп, що є «постійними читачами», провідними є три фактори:

* діти мають тверде переконання, що читання - це задоволення;
* їхні батьки є постійними читачами;
* діти привчені до читання для задоволення змалечку;

Поза цим діти 6-11 років зазвичай є постійними читачами, якщо:

* батьки читали їм вголос 5-7 разів на тиждень до вступу дітей у дитсадок;
* читання вголос залишається для них домашньою звичкою;
* мають книжки, що дозволяють «вмикати фантазію» та описують героїв, «схожих на мене»;
* не використовують комп’ютер 5-7 разів на тиждень задля розваги.

У США такі діти читають в середньому 43,4 книжки на рік. Для дітей, що читають мало, цей показник – 21,1.

Для підлітків віком 12-17 років важливі також інші фактори:

* можливість читати щось поза шкільною програмою протягом навчального дня (наявність часу та доступ до книжок);
* удома є бібліотека, в якій не менше 150 книжок;
* вони усвідомлюють свій читацький рівень;
* отримавши доступ до електронних книжок, стали читати ще більше;
* батьки допомагають їм у пошуку книжок та стимулюють читання для задоволення в різний спосіб.

Такі підлітки в США читають в середньому 39,6 книжок на рік. Для підлітків, які читають мало, цей показник у середньому – 4,7.

Виховання у дітей інтересу до читання

Впевненість у собі, у своїх силах і можливостях зароджується у дружній, теплій атмосфері сім’ї. Дитина потребує підтримки, уваги, поваги. Якщо в сім’ї з повагою ставляться до книжки, таке ставлення виробляється і в дитини. Не тільки в школі, алей вдома вчимо дітей читати і любити книги. Мабуть, немає батьків, які б не хотіли навчити своїх дітей швидко й виразно читати, викликати інтерес до читання, адже роль книги в житті велика.

І чим би в школі не захоплювалася ваша дитина: історією, природознавством, технікою, науковими пошуками, - на допомогу завжди прийдуть книги. Вони відкриють їй небачені обрії, вони доторкнуться до історії народу, до таємниць природи, життя. Працювати з книгою дитина вчиться з першого шкільного дня на всіх уроках. Треба і вдома надавати велику увагу роботі з книгою. На першому етапі учень працює в школі за допомогою вчителя, вдома – батьків.

Психологія довела: те, що сьогодні дитина робить спільно з дорослими, завтра зуміє зробити самостійно. Читання нерозривно пов’язане з письмом, а також іншими навчальними предметами. У більшості випадків, якщо учень добре читає, він грамотно пише, краще розвинений, естетично вихований. Якщо учень уміє визначити головну думку твору, зробити висновки з прочитаного, тобто вміє логічно мислити, то йому легше дається розв’язування задач з математики. Дитина, котра погано читає, відчуватиме великі труднощі під час виконання домашніх завдань. Їй буде не цікаво на уроках.

Дитина повинна читати в темпі розмовної мови. Ми повинні прагнути, щоб в кінці початкового навчання більша частина учнів мала швидкість читання не нижчу за 120 слів за хвилину. Читання в початкових класах – це і закладення основ розуміння світу, і початок виховання людини. Її культури, художнього смаку.

Гарна книга – і вихователь, і вчитель , і товариш.

Недарма всі великі люди закликали до читання.

… Учитесь, читайте,

І чужому научайтес

Й свого не цурайтесь.

Тарас Шевченко

Любіть книгу… Вона полегшить вам життя… Вона вчить вас поважати людину і самих себе, вона окрилює розум і серце почуттям любові до світу, до людини.

Максим Горький

Книги – морська глибина:

Хто в них пірне аж до дна,

Той, хоч і труду мав досить,

Дивнії перли виносить.

Іван Франко

Читання - ось краще навчання.

О.С. Пушкін

Протягом першого року учні в основному навчаються читати вголос свідомо, правильно, плавно, по складах, переходячи в кінці року на читання цілими словами. Закладаються в цей час і навички виразного читання, особливо знайомого тексту, набувається і певна швидкість, уміння самостійно працювати з книжкою.

Читання не стане потребою для дитини, як гра і спілкування з однокласниками, якщо не докласти спеціальних зусиль. Дехто скаже, що це справа вчителя і бібліотекаря. Правильно, але, хто краще з вас знає сина чи доньку? Як часто дитяча пам’ять роками зберігає вказане батьківське слово! Не можна нехтувати цим шляхом до дитячого серця ще й тому, що внутрішній світ дитини в іншому випадку так і залишиться таємницею.

Виникає запитання, що і як читати з дітьми. Перш за все ви самі повинні ознайомитися із змістом багатьох дитячих книг. Це допоможе краще зрозуміти дитячий світ, порівняти свою дитину із ровесниками. Від деяких батьків можна почути, що вони купують багато книг, а дитина не дивиться на них. Звичайно, помиляються ті батьки, які думають, що куплена ними книга відразу сподобається сину чи доньці. З боку дорослих потрібна велика увага, щоб привчити до читання молодшого школяра.

Якщо дитина тільки починає виявляти інтерес до самостійного читання, намагайтеся купувати їй тоненькі книжечки з великими малюнками, тому що сторінка, яка має багато шрифту, лякає дитину. Але з кожною самостійно прочитаною сторінкою впевненість дитини у своїх силах зростає.

Стежачи за читанням дітей, треба обов’язково прагнути до того, щоб книги були різноманітні: казки, розповіді про тварин і рослин, пригоди про школу, музику й мистецтво. Підбираючи книги, треба враховувати індивідуальні особливості, інтереси дітей. Хлопчики часто захоплюються пригодницькою літературою. Це прагнення до пригод цілком зрозуміле, але його треба спрямувати в потрібне русло. Треба простежити, щоб книги пригодницького жанру не були єдиними в читанні дітей, щоб в їхні руки не потрапляли книги для дорослих. Якщо дитину цікавить життя рослин і тварин, нові машини, подорожі, то треба підібрати книги, з яких вона могла б одержати нові й цікаві для неї відомості. У вихованні любові до книги можуть допомогти і незначні, на перший погляд, моменти. Наприклад, власна бібліотека, поличка для книжок, можливість обмінюватися книжками з товаришами – все це сприяє зацікавленню дітей.

Зараз, коли ваші діти засвоюють ази читання, необхідно їм допомогти навчитися читати швидко, грамотно, виразно, оскільки невміння читати впливає не тільки на успішність, але й на загальний розвиток дітей.

- Чи читаєте ви книги своїм дітям?

- Чи бувають сімейні читання у вихідні або вечорами?

- Чи можливе сімейне читання і чи потрібне?

Давно підмічено: поки дитина мала, дорослі читають їй книги. Але дитина пішла до школи, і батьки думають, що дитина буде читати сама. А коли мине 8-10 років, ми стаємо учасниками діалогу: «Ну як книга?» - «Нічого, нормальна», - відповідає син чи дочка. І батьки відчувають, що між ними і дитиною – стіна непорозуміння. Щоб не трапилося подібних сцен, треба вдома організувати сімейне читання. Під час цього читання мати й батько відкриваються для дитини з нового боку, що додає їм поваги. І батьки вперше відкривають, що діти стали доросліші, що з ними можна говорити не тільки про оцінки.

Для того, щоб привчити дітей самостійно читати, можна використати наступні прийоми. Хто-небудь з дорослих починає читати дитині, але на найцікавішому місці зупиняється. Захоплена подіями в книзі, прагнучи дізнатися, що відбудеться далі з героями, дитина в більшості випадків продовжує читати самостійно. Дорослі повинні запитати її, про що вона прочитала, похвалити за самостійність, висловити сподівання, що тепер вона буде самостійно читати. Наступну книгу можна починати читати так само. Поступово у дитини прокинеться любов до читання. Можна розповісти дитині хоча б один, але найбільш захоплюючий епізод з книги. Молодший школяр обов’язково запитає: «А що далі? Розкажи, що було потім». У відповідь треба дати книгу: «Прочитай, тут знайдеш багато цікавого».

Важливою є атмосфера читання і слухання в сім’ї. Під час вечорів сімейного читання можуть бути запрошені друзі дітей. Виховання любові до книги відбувається значно легше в тих сім’ях, де дорослі самі люблять читати, багато говорять про книги, присвячують своє дозвілля читанню.

Як починати читати книгу з дитиною?

Треба привчати дітей починати з обкладинки і титульної сторінки книги, на яких знаходяться прізвища автора, художника, видавництво, рік видання. Діти, як правило, не звертають на це уваги і не намагаються запам’ятати ці дані про книгу. Батьки ж повинні терпляче вимагати від дітей, щоб вони запам’ятали автора і художника книги. Корисно буває перед початком читання запитати дитину, які книгу цього письменника вона вже читала і що знає про нього? Треба, щоб школяр читав книжку уважно, не поспішав. Трапляється, що дитина, прочитавши декілька сторінок, заглядає на останню сторінку, щоб швидше довідатися, чим все закінчилось. Коли ж прочитає закінчення, тоді продовжує читати, але менш уважно, пропускає багато місць з книги, а інколи просто залишає її. Батьки уважно повинні стежити, щоб у дітей не виробилася така шкідлива звичка. Не треба розповідати наперед дітям, як розвиватимуться події і чим вони закінчаться.

Слід використовувати фізкультпаузи, які необхідно проводити під час читання з дітьми.

Необхідно привчити дітей дотримуватись правил гігієни читання. Не можна читати при слабкому освітленні. Лампа повинна бути збоку лівої руки дитини, світло не повинно потрапляти в очі, а падати тільки на поверхню столу, де лежить книга. При читанні необхідно давати відпочинок очам.

Кiлькiсть переглядiв: 114

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.