/Files/images/rts/03771396.jpg

Нормативно-правова база з питань інклюзивної освіти за наступним посиланням

http://www.kharkivosvita.net.ua/content/5

ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ

ЮНЕСКО визначає інклюзивне навчання як «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів через забезпечення їхньої участі в навчанні, культурних заходах і житті громади, та зменшення виключення в освіті та навчальному процесі».

Тобто це такий спосіб отримання освіти, коли учні або студенти з особливими освітніми потребаминавчаютьсяв загальному освітньому середовищі за місцем свого проживання, –і це є альтернативою інтернатній системі, за якою вони утримуються та навчаються окремо від інших дітей, або домашньому та індивідуальному навчанню.

Але питання інклюзії варто розглядати не тільки в аспекті створення доступного освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами. Інклюзивна освіта в широкому сенсі передбачає створення рівних можливостей для всіх категорій дітей в Україні: для дітей із ромських сімей, для дітей із сімей внутрішньо переміщених осіб, для дітей інших національних меншин, які мешкають у нашій країні.

Жоден з них не має відчувати себе іншим – і це головне завдання інклюзії.

Умови доступності закладу освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами

У Харківській початковій школі №171 Харківської міської ради створені сприятливі умови для навчання дітей з особливими освітніми потребами, забезпечено їх безперешкодним доступом до приміщень школи.
У закладі відкрито клас з інклюзивною формою навчання;
працює асистент вчителя; практичний психолог; соціальний педагог; реабілітолог
Заклад співпрацює з Інклюзивно-ресурсним центром, де можуть отримати консультації педагогічні працівники з питань роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, батьки та учні;
для дітей з інклюзивною формою навчання адаптовано навчальні програми та плани, створено позитивний клімат шкільного середовища;
створено належні умови для перебування у закладі дітей з особливими освітніми потребами:
- є пандус;
- обладнано поручні в туалеті;
- організовано чергування;
- виконано поточний ремонт класу.

В школі навчаються ДВОЄ учнів з особливими потребами.
З ними працюють:
- вчителі інклюзивного класу (пройшли підготовку і завершили курси з підготовки вчителів до роботи з дітьми з особливими ОСВІТНІМИ потребами),
- асистент учителя,
- практичний психолог,
- соціальний педагог,
- вчитель англійської мови,
- вчитель музики,
- реабілітолог.

/Files/images/2019_2020/rzne/34hyu6 7.jpg

Державна політика щодо освіти дітей з особливими потребами

Нормативні документи

Путівник для батьків дітей з особливими освітніми потребами

Постанова Кабінета Міністрів "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами"

Постанова "Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти"

З 25.06.2018 розпочав свою роботу Харківський Інклюзивно-ресурсний центр

wym-1692260773878

КЗ "ХІРЦ № 1" - Портал ІРЦ (ircenter.gov.ua)

ІРЦ обслуговує дітей від 2-18 років.


Адреса:

м.Харків, вул. Гвардійців Широнінців 38-Г, телефон 725-17-42

При собі мати:

- Заяву щодо проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини;
- Згоду батьків (одного з батьків) або законних представників на обробку персональних данних їх неповнолітньої дитини;
- Історію розвитку дитини (надає педіатр) форма 112/0;
- Дітям з інтелектуальними порушеннями обов’язково мати довідку психіатра (Довідку взяти за адресою: вул. Рибалко 4);
- Оригінал паспорту одного з батьків;
- Свідоцтво про народження дитини;
- Шкільні зошити з української мови, математики (робочі зошити дітей);
- Альбоми для малювання, роботи з аплікації (робочі)

Графік виїзних засідань ІРЦ

http://www.city.kharkov.ua/uk/news/u-kharkovi-stvoryat-inklyuzivno-resursniy-tsentr-dlya-ditey-38336.htmlhttp://www.city.kharkov.ua/uk/news/u-kharkovi-vidkriyut-inklyuzivno-resursniy-tsentr-dlya-ditey-38467.html

ЗАКОН УКРАЇНИ «ПРО ОСВІТУ» від 05.09.2017 року №2145-VІІІ набрав чинності з 28.09.2017 року

Стаття 19.Освіта осіб з особливими освітніми потребами

1. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування створюють умови для забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на всіх рівнях освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.
2. Держава забезпечує підготовку фахівців для роботи з особами з особливими освітніми потребами на всіх рівнях освіти.
3. Особам з особливими освітніми потребами освіта надається нарівні з іншими особами, у тому числі шляхом створення належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного забезпечення та забезпечення розумного пристосування, що враховує індивідуальні потреби таких осіб, визначені в індивідуальній програмі розвитку.
4. Для навчання, професійної підготовки або перепідготовки осіб з особливими освітніми потребами застосовуються види та форми здобуття освіти, що враховують їхні потреби та індивідуальні можливості.
5. Органи державної влади, органи місцевого самоврядування та заклади освіти створюють умови для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами шляхом забезпечення розумного пристосування та універсального дизайну.
6. Навчання та виховання осіб з особливими освітніми потребами, зокрема тими, що спричинені порушенням розвитку та інвалідністю, у закладах дошкільної, позашкільної та середньої освіти здійснюються за рахунок коштів освітніх субвенцій, державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі з урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі розвитку.
7. Зарахування осіб з особливими освітніми потребами до спеціальних закладів освіти, переведення з одного типу закладу до іншого та відрахування таких осіб здійснюються у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
8. Категорії осіб з особливими освітніми потребами визначаються актами Кабінету Міністрів України.

Стаття 20.Інклюзивне навчання

1. Заклади освіти за потреби утворюють інклюзивні та/або спеціальні групи і класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами. У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків така група або клас утворюється в обов’язковому порядку.
2. Заклади освіти зі спеціальними та інклюзивними групами і класами створюють умови для навчання осіб з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей.
3. Особи з порушеннями фізичного, психічного, інтелектуального розвитку і сенсорними порушеннями забезпечуються у закладах освіти допоміжними засобами для навчання.
4. Особам з особливими освітніми потребами надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Психолого-педагогічні послуги – це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку особи з особливими освітніми потребами, що передбачені індивідуальною програмою розвитку та надаються педагогічними працівниками закладів освіти, реабілітаційних установ системи охорони здоров’я, соціального захисту, фахівцями інклюзивно-ресурсного центру.
Корекційно-розвиткові послуги (допомога) – це комплексна система заходів супроводження особи з особливими освітніми потребами у процесі навчання, що спрямовані на корекцію порушень шляхом розвитку особистості, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.
5. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування утворюють інклюзивно-ресурсні центри з метою забезпечення реалізації права на освіту та психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами.
Психолого-педагогічний супровід – це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку дитини, передбачена індивідуальною програмою розвитку.
6. Будівлі, споруди і приміщення закладів освіти повинні відповідати вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами і стандартами.
7. Проектування, будівництво та реконструкція будівель, споруд, приміщень закладів освіти здійснюються з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування.

1 січня 2022 року набирають чинності зміни до постанов Кабінету Міністрів України, що регулюють організацію інклюзивного навчання:

  • «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами» від 21 липня 2021 р. № 765;
  • «Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти» від 15 вересня 2021 р. №957.
Відтак посилюється акцент на співпраці між закладами освіти та інклюзивно-ресурсними центрами (ІРЦ), щоб школи отримували більше підтримки й допомоги під час навчання дітей з особливими освітніми потребами.
Однією з ключових змін в організації інклюзивного навчання є:

Рівні підтримки

Рівні підтримкиРівні підтримки

Кiлькiсть переглядiв: 898

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.